Wat de flyer je niet vertelt over Arnold Veeman en zijn voorstelling Klaai

Stel dat je Arnold Veeman nog niet kent en je ziet op Facebook voorbij komen dat hij zondagmiddag 19 februari in de kerk in Woltersum optreedt… Wat dan? Heb je dan enig idee dat het gaat om een voorstelling vol diepgang waarbij vooral kritische avonturiers aan hun trekken komen?

De diepgang is niet altijd even goed te vatten in een flyer of korte aankondiging. Dit interview beoogt een meer representatief beeld te scheppen van wat het publiek zondag kan verwachten.

Wat moeten we ons voorstellen bij een kritische avonturier?

‘Het zijn mensen die nieuwe dingen willen, actief op ontdekking gaan en vervolgens het ontdekte ook daadwerkelijk kunnen ontvangen.’ De mensen die op Veemans voorstellingen afkomen, zijn over het algemeen geen mensen die naar singer-songwriters luisteren. ‘Ze willen muziek met diepgang’.

Wat maakt jouw muziek dan zo diepzinnig?

‘Er zitten heel veel lagen in de muziek. Achter ieder detail zit wel een diepere betekenis. Zo komt er veelvuldig een drie-eenheid terug die ernaar verwijst dat we als mensen zowel een relatie hebben met onszelf, elkaar en met het universum’. Deze drie-eenheid is bijvoorbeeld te herkennen in het bekendste nummer van Veeman Mien Lutje Laif. Deze bestaat uit drie dezelfde stukken. ‘Maar als toehoorder heb je dit bijna niet door.’

Heb je nog een voorbeeld?

‘In mijn harmonieën breng ik regelmatig een wending aan die je net even op het verkeerde been zet. Vaak heb je drie akkoorden in een liedje. Als mensen zijn we er qua verwachting op ingesteld dat na het derde akkoord het eerste akkoord weer terug komt. Maar ik doe dan bijvoorbeeld na het derde akkoord iets anders. Iets onverwachts. Hiermee creëer ik als het ware een “bullet-time” effect. Een moment vertraagt. Het biedt de mogelijkheid om wat er is rustig te aanschouwen. Dit kan vervolgens weer een nieuw perspectief teweeg brengen.’

Hoe zit het met de opbouw van de voorstelling, zit daar ook van alles in verstopt?

‘Het geheel is een verhaal dat gaat over de eenzame zoektocht naar fysieke liefde. Het is iets waar we als mensen naar zoeken. Vaak tegen beter weten in. Je hebt honger naar iets. Vaak uit zich dat in het nastreven van liefde in de fysieke wereld. Het is hard werken en uiteindelijk geeft het toch de voldoening niet. Deze thematiek komt op verschillende manieren terug in deze voorstelling.’

Kun je een voorbeeld geven?

‘Ik heb onlangs een nummer over Amsterdam geschreven. Het gaat over de aantrekkingskracht van de stad en de façades waardoor die aantrekkingskracht veroorzaakt wordt. Weinig veel laten lijken, daar zijn ze goed in. Het levert liefde op die vaak van korte duur is. Het fascineert mij hoe dat werkt en hoe het leven van onze hoofdstad in contrast staat met het leven in de provincie waarin het veel meer is wat het is.’

Begrijp ik dat het publiek zondag een primeur krijgt?

‘Klopt, het nummer Amsterdam zal ik voor de eerste keer uitvoeren. Het is trouwens mijn tweede nummer in het Nederlands.’

Je eerste Nederlandstalige nummer ‘Je raakt me’ speel je die ook zondag?

‘Ja, deze zal ik voor de derde keer live spelen. Het nummer is een ode aan de Groninger zanger Ede Staal.’

In deze voorstelling zitten ook invloeden uit Suriname, kan je daar nog wat meer over vertellen?

‘Mijn roots liggen deels in Suriname. Toen ik op zoek ging naar mijn familie daar heb ik mij muzikaal laten inspireren door de lichtheid die ik daar voelde. Het leven is daar minder opgefokt en dat uit zich in de muziek. Daar hoor je bijvoorbeeld veel Jamaicaanse muziek. Dit hoor je in de voorstelling terug in de beats die ik gebruik. Deze zijn in mijn voorstelling verweven met muziek die geïnspireerd is vanuit de Westerse cultuur. Dat is een cultuur waar we juist meer binnendeurs zijn. Waar we hamsteren om de winter door te komen. Daar komt weer muziek uit voort die meer klassiek en conservatief van aard is.’

Dit is je een-na-laatste keer dat je Klaai uitvoert. Kan je nog iets vertellen over hoe mensen de voorstelling tot nu toe ervaren hebben?

‘De mensen die naar mijn voorstellingen komen, zijn vaak heel enthousiast. Ze waarderen de diepgang. Ze worden niet gefopt door liefdesliedjes bestaande uit vier akkoorden en trucjes met loop stations. Ik probeer het publiek niet alleen te vermaken maar ook echt iets bij ze te raken. Een stuk energie. Het is niet echt in woorden uit te drukken. Qua ervaring is het simpelweg anders of je van een fabrieksbord eet of van een handbeschilderd bord van 140 jaar oud. ’

Kinderen tot 12 jaar mogen gratis mee, is je voorstelling wel geschikt voor kinderen?

‘Kinderen vinden het vaak mooi als ze erbij zijn. Zo zie ik ze gebiologeerd genieten als ik aan het fluiten ben. Fluiten heb ik mijzelf als kind aangeleerd, nog voordat ik een instrument bespeelde. Ik floot zo de solo’s van Candy Dulfer mee. Noot voor noot. Pas veel later had ik door dat het best bijzonder was wat ik kon. Zo’n 5-6 jaar geleden ben ik het fluiten ook bewust gaan gebruiken in mijn muziek. Je hoort het bijvoorbeeld in het nummer Wilde maaid. Kinderen vragen zich soms echt af of ik het ben of dat het op een bandje staat.’

Kan je nog iets vertellen over de locatie?

‘De voorstelling is in een oud kerkje in Woltersum. De voorstelling is ook specifiek geschreven voor bijzondere locaties als deze. Het is intiemer. Wat ik in deze voorstelling doe, past niet in een poptempel. Een ruimte die niet voor de hand ligt en veel stijlen aankan wel.’

Hoe komen mensen aan kaarten?

Je kunt reserveren door een mail te sturen naar reserveren@ccwoltersum.nl. Het is ook mogelijk om vanaf 14.00 uur aan de deur kaartjes te kopen (adres Kerkpad 4, Woltersum). De kosten zijn 15,- euro (kinderen tot 12 gratis). De voorstelling is van 14.30 – 16.00 uur.