Search Results for:

Koningsdag 27 april 2018

Prachtig initiatief van Koninklijke Kentalis, instituut voor mensen die doof,  slechthorend of doofblind zijn, voor mensen met een taalontwikkelingsachterstand of anders meervoudig communicatief beperkt zijn. De tekst van het lied is naar het Nederlands vertaald en omgezet naar gebarentaal. Zie hier het resultaat!


Wie had ooit kunnen bedenken dat mijn nachtelijke wandelingen door de stad in mijn studententijd en het lied dat ik daarover schreef het finalestuk zou worden tijdens een Koningsdag?
OP 27 APRIL AANSTAANDE GAAT HET GEBEUREN!

Doar woar d’zun en de regen
de dag en de naacht
aal weer deur joe bewegen
deur stroaten en stegen

Zowel de in het lied bezongen route als het lied zelf waren aanleiding voor de organisatie van Koningsdag om mij te benaderen over een vorm van medewerking aan het bezoek van Koning Willem Alexander, Koningin Maxima en hun gevolg aan Groningen dit jaar.

Mien Grunneger Stad
mit nuvere stroaten
vol licht, locht, ja dat is
Mien Grunneger Stad

In december vond het eerste verkennende gesprek plaats op het stadhuis en nu 3 maanden later zijn we druk met de voorbereidingen van het finalestuk. Opnames voor promofilmpjes, kennismaken met andere betrokkenen en ondertussen orkestreren van de muziek en het arrangeren van het lied.

Mien Grunneger Stad
besluup mie zo wènsteg
liek as ik die toukom
wiedvot en stoefbie
joen vuur braandt in mie
Mien Grunneger Stad

 

Het kin verkeren.
Klik foto voor het nieuwsitem

Hier is de link naar het lied + tekst

Op de Grens van de Hemel

Op dit moment ben ik samen met dirigent Rob Spelberg schrijvende aan een nieuwe voorstelling – Op de Grens van de Hemel.
Over de waan van de dag versus onze innerlijke beleving. Kan het niet allemaal veel eenvoudiger? Zitten we niet vast in oude patronen die geen nut meer hebben?
Met – Op de Grens van de Hemel – laten we je balanceren tussen die twee spannende werelden.
Ben jij sterk genoeg om dit avontuur met jezelf aan te gaan?

 

BOEKEN MAAR!

Klaai

De Voorstelling

Arnold Veeman, componist en chansonnier, bespeelt al jaren vele genres binnen de muziekwereld. Van Jacques Brel tot Louis Armstrong, van Doe Maar naar Debussy; hij laat zich door de grote meesters inspireren. Zijn donkere, poëtische muziek kruipt onder je huid en blijft je bij – om nooit meer te vergeten. Opzwepend maar nooit overheersend, donker maar nooit zwaar; een stukje rust tussen dag en nacht.

Voor de documentaire ‘Mijn Broer Arnold’ ging ik op zoek naar mijn verre familie in Suriname. Eenmaal daar ontdekte ik dat ‘roots’ heel wat verder strekken dan de plek waar je geboren en getogen bent.

Je afkomst is nooit een handicap, maar maakt je uniek en rijk

Met ‘Klaai’ wil ik daarom verschillende geboortegronden bij elkaar brengen en laten zien hoeveel moois dat op kan leveren.

De-Verheldering-over-mij

Winters Nederland en de zonnige jungle in één . . . dàt is hoe ik ben. Wie ik ben..?”

Geboren in Groningen, met wortels in Suriname; in zijn nieuwe muziekshow gaat Arnold op zoek naar de betekenis van afkomst. Hij combineert de swingende jazz-invloeden uit Suriname met zijn eigen intrigerende muziekstijl. Dit resulteert in een ontroerende muzikale voorstelling waarin Veeman antwoord probeert te vinden op universele vragen over de invloed van omgeving, onze afkomst en de controle die we over ons eigen leven hebben.

Begeleid door Remko Wind (piano), Libbe Oosterman (trompet), en Joost van der Beek (gitaar), Ruud Vleij (bas) en Elmer Bergstra (drums) brengt Veeman zijn Surinaamse wortels in contact met die in het Groninger land.

Agenda

 

 

De CD ‘Klaai’

“Waar kom je vandaan? Uit welke klei ben je gebakken? Voor componist Arnold Veeman was dit een zoektocht van formaat: liggen zijn roots in Suriname of toch in de Grunneger klaai? Een reis naar zijn verre familie maakte veel los, ook muzikaal. ”

Op zijn nieuwe album “Klaai” staan liedjes die hij schreef tijdens en na de periode dat hij voor het eerst in Suriname was.  Arnold heeft de liedjes op zijn kenmerkende manier georkestreerd. Hij nam de CD op in zijn eigen studio.”

Op de trompet na heb ik alle instrumenten heb ik zelf ingespeeld. Ik was namelijk op zoek naar het typische geluid uit de jaren 20, een stijl die door de tijd dusdanig is veranderd dat dat moeilijk te vinden is onder instrumentalisten. Dus heb ik het zelf gedaan. De viool speel ik in staand op mijn been, daardoor kan ik een mooi vibrato maken, een vibrato welke erg wijd is en op een typische manier werd gefraseerd. Dat komt heel nauw namelijk, al hoort bijna niemand dat. Leuk om hier op mijn eigen manier achter te komen en op die manier met deze klankkleur te spelen.

‘Klaai’ is, via de webshop, fysiek leverbaar. Het album is uiteraard ook digitaal te bestellen via iTunes maar tevens te beluisteren op Spotify, Deezer en alle andere bekende kanalen.

Recensie over Klaai:
[ezcol_1third]Heaven Magazine
Recensie Heaven Magazine[/ezcol_1third]

[ezcol_1third]DvhN
DVHN2016Arnold[/ezcol_1third]

[ezcol_1third_end]bestel-CD

koop-download

Luister[/ezcol_1third_end]

 

 

Op Drift

Stichting Peerd / Theo de Groot / Arnold Veeman | OP DRIFT

Docuvoorstelling over 30.000 jaar Groninger migratiegeschiedenis

In OP DRIFT dendert Gronings theatermaker Theo de Groot door 30.000 jaar Groninger migratiegeschiedenis. Wat dreef mensen in het verre verleden om in Groningen zijn of haar heil te zoeken? Maar ook: wat dreef Groningers om elders hun geluk te zoeken?
Lees verder >>>

Op de Grens van de Hemel

Op dit moment ben ik samen met dirigent Rob Spelberg schrijvende aan een nieuwe voorstelling – Op de Grens van de Hemel.
Over de waan van de dag versus onze innerlijke beleving. Kan het niet allemaal veel eenvoudiger? Zitten we niet vast in oude patronen die geen nut meer hebben?
Met – Op de Grens van de Hemel – laten we je balanceren tussen die twee spannende werelden.
Ben jij sterk genoeg om dit avontuur met jezelf aan te gaan?

 

BOEKEN MAAR!